Nieuwsflits_07-2017.jpg

Wanneer begint een kind met het leren van taal? Hoe leert een kind woorden herkennen? En hoe kun je eigenlijk taalonderzoek doen met baby’s? Deze en meer vragen komen aan bod in het eerste filmpje dat de taalcanon lanceert (06-2017): https://www.youtube.com/watch?v=bPMNewrO604

Kinderen die tijdens het eten de kans krijgen om groente en fruit met de handen vast te houden zijn vaak betere eters dan kinderen die dit niet mogen, zo blijkt uit onderzoek van de Montfort University in Leicester. Door het eten aan te raken wordt het kind namelijk aangemoedigd om nieuwe smaken en structuren te ontdekken (06-2017): https://www.kinderopvangtotaal.nl/kinderdagverblijven/actueel/2017/3/eetproblemen-laat-kind-spelen-met-groente-en-fruit/  

Andy van Kollenburg, teamleider logopedie bij OnderwijsAdvies, stelt dat er meer aandacht moet komen voor laaggeletterdheid. Op het moment dat er een taalachterstand bij een kind gesignaleerd wordt, is het van groot belang om naast de taalvaardigheden van het kind ook de taalvaardigheden van de ouders te beoordelen. Het terugdringen van taalproblemen bij ouders helpt volgens van Kollenburg om taalachterstanden bij kinderen te voorkomen, omdat ouders de taalvaardigheden van hun kinderen dan beter kunnen stimuleren (05-2017): https://www.kinderopvangtotaal.nl/management/actueel/2017/5/kijk-bij-taalachterstand-kind-ook-naar-laaggeletterdheid-ouders/

Er zijn ondertussen veel educatieve (taal)apps op de markt, vooral voor de leeftijdsgroep van 2 tot en met 5 jaar. Onderzoek toont aan dat peuters door hun gebrekkige zelfsturing echter niet altijd iets leren van deze apps. Ze hebben de neiging om te pas en te onpas met hun vinger op de tablet te drukken, waardoor ze de talige informatie niet goed horen. Uit het onderzoek blijkt dat meisjes het meeste leren wanneer ze gevraagd worden om voorwerpen te verslepen en jongens wanneer ze gevraagd worden enkel te kijken. Interessant! (05-2017): https://www.vakbladvroeg.nl/peuters-en-kleuters-leren-educatieve-apps/

Ongeveer 5% van de kinderen stottert. Om de (logopedische) therapie voor deze kinderen aantrekkelijker te maken heeft zangeres Sanne Hans in samenwerking met de Nederlandse Federatie Stotteren een rap-app ontwikkeld: Get The Flow. Door de rijmpjes en rapteksten komen kinderen in een 'flow' en wordt het spreken makkelijker (04-2017): http://www.ad.nl/binnenland/stotteraar-zeg-het-met-de-hippe-rap-app~a3309edf/

Baby’s kunnen het ritme van hun moedertaal, gevormd door klemtonen, al leren in de eerste zes maanden van hun leven. Vanaf acht maanden kunnen ze bovendien de klemtoon als hulpmiddel gebruiken voor spraaksegmentatie, het opdelen van spraak in woorden. Het lijkt erop dat baby’s beginnen met het ontdekken van zinsritme, voordat ze verder gaan met het leren van woordritme. Het verdient daarom aanbeveling om al vroeg op een babytoontje met een baby te praten (03-2017): http://www.vakbladvroeg.nl/nieuws/artikel/2227/

Peuters van twee, drie jaar oud produceren vaak zinnetjes als „beer is huilen”, „beer gaat huilen” en soms zelfs „beer is gaat huilen”. Ze gebruiken daarin de ‘lege’ hulpwerkwoorden ‘is’ en ‘gaat’. Dat is een natuurlijke tussenstap naar het uiteindelijk leren van de constructie „beer huilt”, zo blijkt uit onderzoek van logopedist Manuela Julien, die onlangs promoveerde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (03-2017): https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/09/kind-en-volwassene-doen-met-leeg-hulpwerkwoord-praten-7248013-a1549488

Voor de meeste mensen is slikken iets vanzelfsprekends. Wanneer je echter moeite hebt met het doorslikken van voedsel of last hebt van verslikken, is er sprake van een slikprobleem. Slikproblemen kunnen zich zowel bij kinderen als bij volwassenen voordoen en kunnen een grote invloed hebben op de kwaliteit van leven. 6 maart, de Dag van de Logopedie, staat dit jaar in het teken van slikproblemen (03-2017): https://www.gezondheidsplein.nl/nieuws/logopedie-als-oplossing-slikklachten-onbekend/item120389

Het is vandaag, 21 februari, de Internationale Dag van de Moedertaal, een dag die in het teken staat van de taalkundige en culturele diversiteit en de meertaligheid in de wereld.  Wist je dat ruim 23 landen het Nederlands als moedertaal hebben? Niet alleen Nederlanders, maar ook Vlamingen, Surinamers, Arubanen en Antillianen. Het Nederlands is de officiële taal in zes landen: België, Nederland, Suriname, Aruba, Curaçao en Sint-Maarten. Hiermee komt de Nederlandse taal op de achtste plaats in de rangorde van de talen van de Europese Unie, na het Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Pools en Roemeens (02-2017).

Schrik jij ook altijd als jij je eigen stem terug hoort? In het echt klinkt je stem heel anders dan in je hoofd. Dat komt door de combinatie van inwendig en uitwendig geluid. Dit filmpje geeft een goede uitleg! https://www.youtube.com/watch?v=RahlSFVZw5U&feature=youtu.be

Het gebruik van een fopspeen heeft, net als duimzuigen, een negatief effect op de ontwikkeling van de kaken en het gehemelte, waardoor tanden en kiezen scheef kunnen groeien. Daarbij beïnvloedt het spenen de sterkte van de tong-, lip- en kauwspieren, waardoor de spraak slap en slissend kan klinken.  Stoppen met de speen moeilijk? Bekijk dan deze 10 tips! http://www.oudersvannu.nl/peuter/2-jaar-0-3-maanden/ontwikkeling-opvoeden/opvoeden/stoppen-met-speen/

De meeste kinderen zeggen hun eerste woordjes als zij 14 maanden oud zijn. Op 1,5 jarige leeftijd gebruiken zij ongeveer 50 verschillende woorden, op tweejarige leeftijd 500. Daarna groeit de woordenschat snel. Driejarige kinderen gebruiken zo'n 1000 verschillende woorden, vierjarige kinderen 1500, vijfjarige kinderen 3000 en zesjarige kinderen hebben een actieve woordenschat van gemiddeld 3500 woorden.  Wilt u de woordenschat van uw kind uitbreiden? Lees dan deze tips. http://www.thuisinonderwijs.nl/5-tips-om-de-woordenschat-te-vergroten/

Signalen_voor_een_TOS_bij_kinderen.jpg

Signalen_voor_een_TOS_bij_peuters.jpg